Inkomstenbelasting 2011

Voor 1 april moeten we de aangifte inkomstenbelasting over 2011 weer gaan doen. Heeft u hier vragen over? Stel deze dan hier op Goedenwel!

Om het u iets gemakkelijker te maken, wil Goedenwel de vragen die u over de inkomstenbelasting heeft zo goed mogelijk gaan beantwoorden. Om te ontdekken wat u precies wil weten, wil ik u vragen of u deze onder dit forumbericht zou willen stellen?

Denk bijvoorbeeld aan een vragen als: ‘welke kosten zijn aftrekbaar?’ of ‘hoeveel belasting ga ik betalen nu ik met pensioen ben?’ Kortom: alles wat u altijd al heeft willen weten over uw belastingaangifte! 

Nieuwe reactie inzenden

Login of registreer om commentaar te plaatsen

Reacties

In 2011 ontving ik een WAZ uitkering met terugwerkende kracht over de jaren 2007, 2008, 2010 en een deel 2011. Omdat mijn echtgenoot sinds juni 2007 AOW en een deel AOW toeslag heeft ontvangen( i.v.m. het feit dat ik jonger ben en een 0-urencontract heb)  moest de ontvangen WAZ uitkering  over al die jaren weer worden gestort op de rekening van de SVB i.v.m. de teveel ontvangen AOW toeslag.

1. Het grootste deel van de WAZ is bruto uitgekeerd en een kleiner deel netto.

2. SVB eiste alles bruto retour.

3. Hoe kan de aangifte 2011 het beste worden ingevuld?

Ondanks dat ik de AOW toeslag heb terugbetaald aan het SVB, zal ik vermoedelijk toch een belastingaanslag krijgen over de ontvangen WAZ bedragen.

Graag uw advies..

Moon zoon zit bij begeleid wonen in  Nieuwegein. Ik woon in Leiderdorp. Ga vaak op bezoek en neem wat mee natuurlijk. Is daar aftrek voor mogelijk (aan kilometers )? Of geldt dat alleen als hij in een behandelcentrum zit (zo is de situarie nu: wel hetzelfde huis, maar nu heet het begeleid wonen) met psychiatrische hulp.

Dan:

Verleden jaar heb ik opgegeven aan de belasting dat ik € 2900.- had gekregen van het ABP (pensioen afgekocht) van een overleden echtgenoot (van hem gescheiden), die verder nooit had gewerkt.

Toen moest ik ineens € 693 huursubsidie terugbetalen. Na een bezwaarschrift vertelde men mij dat ik dat niet had hoeven opgeven en dat mijn brief dus geen bezwaarschrift was. Ik hoefde niet te betalen en kreeg later zelfs nog geld terug.

Mijn vraag is: Ik heb het bedrag opgegeven als inkomsten natuurlijk, maar was dat wel nodig geweest? Later bleek dus dat daardoor even een misverstand was met de huursubsidie (gelukkig rechtgezet).Want nu kreeg ik heel weinig terug ondanks dat mijn zoon toen nog in een behandelcircuit zat en ik 19 ct per km mog aftrekken.

Ria V.

Voor mensen van 62 t/m 65 jaar die nog werken is er de de doorwerkbonus. Als je aangifte doet wordt deze automatisch berekend. Kijk bij de electronische aangifte bij de heffingskortingen daar wordt deze bonus verwerkt. Het is een variabel bedrag afhankelijk van je leeftijd en inkomen . Wil je meer weten over de percentages kijk op deze link:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/heffingskortingen/heffingskort...

Het scheelde mij ruim  1400 euro. Dus dit jaar altijd aangifte doen.

groet Daan de Lange

Persoonlijk ben ik nu in de "wandelverlof" periode tot oktober 2011 en daarna in de "levensloop" fase omdat ik 40 dienstjaren heb van PTT/KPN. Nu is er een discussie met de fiscus over wel of geen toepassing van de arbeidskorting. Ik krijg maandelijks een salarisstrook waar alle informatie opstaat inclusief de arbeidskorting. Dit staat ook op mijn jaaropgave van mijn werkgever. De fiscus stelt dat de arbeidskorting alleen van toepassing is voor mensen in het arbeidsproces. Waarom wordt er dan bij mij wel maandelijks een bedrag hiervoor ingehouden?

Graag uw advies hier over.

Leo

Beste Huub,

Op mijn maandelijkse salaris overzicht staat een bedrag voor arbeidskorting en dit wordt cumulitatief op het jaaroverzicht gezet. Wie dit maandelijkse bedrag nu betaald (de werkgever??) of dat het wordt "ingehouden" is mij niet geheel duidelijk echter het wordt wel aan de fiscus betaald.

Leo

Anonimiteit is een zeer wel bekend fenomeen op een Forum. Ik gebruik echter mijn achternaam met een getal om te weten op welke Forum dit van toepassing is.

Beste Plaat12

Ik ben zelf in een rechtszaak verwikkeld met de fiscus aangaande de arbeidskorting tijdens "nonactiviteit". Dit jaar dient het hoger beroep.

Wat bedoel je met "het wordt ingehouden"? 

m.vr.gr.

Huub

huub.hendrix@planet.nl

(ik snap de anonimiteit overigens niet op dit forum!)

Hallo 

ik ben 100 procent afgekeurdt ik heb een huishoudster zesdagen in de week breng haat twee keer in de week naar huis met mijn auto kan ik deze kilometer ook aftrekken van belasting

Tuurlijk, altijd proberen! Sommigen krijgen alles!!!!!!!, anderen piesen altijd naast de pot!!

De fiscus hanteert een fictief rendement van 4% op spaarekeningen etc., maar de reële rente bedraagt minder en de inflatie in Nederland ca 2.4%. Zo kan het gebeuren dat je 3.6% IB betaalt ofwel meer dan je rendement van 2.7% op een gemiddelde spaarrekening. Je betaalt dus in feite (meer dan 100%) belasting over een bedrag dat niet bestaat. 

HOE krijg je de politiek, die het beleid van de fiscus betaalt,  realistischer c.q. eerlijker? Welke politieke partij ziet in dat dit niet klopt? Daarbij aangetekend dat de politiek zelf met een riant salaris m.i. niet geloofwaardig is in tijden van bezuinigen. Bezuiniging brullen en ondertussen zelf zakken vullen>:(

grts Mathilde

ik ben benieuw of de rente op schulden aftrekbaar is graag uw antwoord bvd k.boogaard

Indien de schuld aftrekbaar is, geldt dit ook voor de rente daarover.

Mvg,
Mathilde

Ik heb laatst iets gehoord over inkomsten middelen. dat je de inkomsten van meerdere jaren kan optellen. Dit kan handig zijn als je een jaar iets minder hebt verdiend. geldt dit in bepaalde situaties bijvoorbeeld als je student bent geweest of ook wanneer je een jaar minder verdiend hebt vanwege uitkering.

Alvast dank voor uw antwoord

Sjohn 

Inkomsten middelen was gebruikelijk t/m 2010 voor box 3. Met ingang van de aangifte 2011 is er één peildatum, t.w. 1 januari 2011, en daardoor kunnen er aanzienlijke verschillen tussen het ene en andere jaar optreden.

mvg,

Mathilde

Kijk eens op onderstaande link en alles zal U duidelijk worden. Uw inkomens in die (3) jaren moeten

wel sterk verschillen van elkaar wil de berekening resultaat hebben.

http://www.belastingmiddeling.nl/?gclid=CKCGnOWW1K0CFQ6-3godKA8m7w

Succes Chiel